CREATIVE COLLABORATION IN THE CLASICAL BALLET: MAIN FORMS AND THEIR MANIFESTATION IN THE CREATIVE WORK OF ALEKSANDRS LEMBERGS

Authors

  • Regīna Kaupuža

Keywords:

Aleksandrs Lembergs, balets, history of dance, pedagogy

Abstract

The classical dance delivers a message to the spectator, and the only way to do it is the dancer’s full commitment to the process. Nevertheless a routine often takes place and not every performance is creative. The strength of the classical ballet lies in its traditions lasting for centuries, however interaction between the tradition and innovation incited by the dancer’s creative contribution makes the performance attractive and up-to-date. 122 The aim of this article is to analyse the creative collaboration phenomena within the process of the classical ballet acquisition and to reveal the pedagogical conditions for the effective enhancement of the creative collaboration. The main research methods used are cognitive analysis of the philosophical and psychological aspects, analyses of the dancer’s memoirs, reflections of personal experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Literatūra un citi avoti

Bāliņa, Gunta, un Ija Bite (2006). Latvijas baleta enciklopēdija. Rīga: Pētergailis

Birkerts, Pēteris (1925). Daiļradīšanas psiholoģija. 2. sējums: Mākslinieka tapšanas gaita. Rīga: Kultūras Balss

De Bono, Edward (1996). Serious Creativity. Die Entwicklung neuer Ideen durch die Kraft lateralen Denkens. Stuttgart: Schäffer-Poeschel

Burbules, Nicholas C. (1993). Dialogue in Teaching: Theory and Practice (Advances in Contemporary Educational Thought Series). New York: Teachers College Press

Gadamers, Hanss Georgs (1999). Patiesība un metode: filosofiskas hermeneitikas pamatiezīmes. Tulkotājs un pēcvārda autors Igors Šuvajevs. Rīga: Jumava

Goleman, Daniel, Paul Kaufman & Michael Ray (1997). Kreativität entdecken. München, Wien: Hanser

Jungs, Karls Gustavs (1994). Dvēseles pasaule. Tulkojuši Gunārs Jansons, Ilga Melnbārde, Sandra Rutmane, Igors Šuvajevs un Ansis Zunde. Sastādītājs un pēcvārda autors Igors Šuvajevs. Rīga: Spektrs

Latviešu literārās valodas vārdnīca (1980). Andreja Upīša Valodas un literatūras institūts (Latvijas PSR Zinātņu akadēmija). 4. sējums. Rīga: Zinātne

Lembergs, Aleksandrs (1985). Atmiņas. Audiointervijas. Atšifrējusi un sakārtojusi Solveiga Stukmane. Manuskripts. Glabājas Solveigas Stukmanes privātarhīvā

Nellke, Matiass (2003). Kreativitātes metodes radošo spēju attīstīšanai (sērija De Novo rokasgrāmata 12). Tulkojusi Zigrīda Āre. Rīga: Balta Eko

Skujiņa Valentīna (2000, sast.). Pedagoģijas terminu skaidrojošā vārdnīca. Rīga: Zvaigzne ABC

Григорович, Юрий (1981, ред.). Балет. Энциклопедия. Москва: Советская энциклопедия

Даль, Владимир (1994). Толковый словарь живого великорусского языка. Том 4. Москвa: Терра

Published

31.05.2024

Issue

Section

DANCE HISTORY AND PEDAGOGY

How to Cite

CREATIVE COLLABORATION IN THE CLASICAL BALLET: MAIN FORMS AND THEIR MANIFESTATION IN THE CREATIVE WORK OF ALEKSANDRS LEMBERGS. (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 9, 116-124. https://jvlma.rta.lv/index.php/mar/article/view/197