KRISTIANA ŠPUKA SMILŠUVĪRS POSTMODERNĀ BALETA KONTEKSTĀ

Autori

  • Līva Grīnberga

Atslēgvārdi:

horeogrāfija, scenogrāfija, kolāža, citāts, ironija, Šūmanis, Šnitke, Donners, Hofmanis

Anotācija

Raksts veltīts postmodernisma estētikas izpausmēm vācu horeogrāfa Kristiana Špuka (Christian Spuck, dz. 1969) baletā Smilšuvīrs. Izraudzītā tēma rosina iedziļināties vairākos jautājumos: kas ir postmodernais balets, kāda ir tā atšķirība no postmodernās dejas, kādi kritēriji tā analīzē ir visnozīmīgākie? Meklējot atbildi, esmu izvirzījusi mērķi piedāvāt savu postmodernās baletizrādes analīzes paraugu. Šajā nolūkā rakstā vispirms tiks akcentētas postmodernisma galvenās norises dejā un teātrī, saistot tās ar baleta attīstību 20. gadsimta otrajā pusē, savukārt pēc tam sniegšu Špuka Smilšuvīra analīzi, pievēršot uzmanību tā muzikālajam, horeogrāfiskajam un scenogrāfiskajam risinājumam.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baleta “Smilšuvīrs” programma (2008). “Stāsts / Koncepcija” no oriģinālā iestudējuma bukleta (Štutgartes Balets 2006). Tulkotāji Dagne Reinika, Rihards Kalniņš. Rīga: Latvijas Nacionālā opera

Banes, Sally (1987). Terpsichore in Sneakers. Postmodern Dance. Middletown: Wesleyan University Press

Banes, Sally (1997). Postmodernism, the emotions, and the dancing body. Emotion in Postmodernism. Edited by Gerhard Hoffmann, Alfred Hornung. Heidelberg: Universitätsverlag C. Winter, pp. 109– 122

Burve-Rozīte, Anda (2008). Mazliet ārprāta katrā no mums. Diena, 10. oktobris

Galkina, Ramona (2013). Modernā – postmodernā – laikmetīgā deja: pasaules konteksts. Mūzikas Saule 2 (73), 60.–61. lpp.

Grīnfelde, Dagnija, u. c. (2008). Par operu un operā. Latvijas Radio 3 Klasika raidījums 23. septembrī

Küster, Michael (2016). Gefährliche Sehnsüchte eines Aussenseiters. Opernhaus Zürich Magazin 39, S. 29–32

Lūsiņa, Inese (2008). Spēle zem virspuses. Mūzikas Saule 5 (49), 28.– 29. lpp.

Pavis, Patrice (2016). The Routledge Dictionary of Contemporary Theatre and Performance. New York: Routledge. http://www.inmobiliariamanuelruiz.com/the-routledge-dictionary-of-contem- porary-theatre-and-performance.pdf (skatīts 2017. gada 1. decembrī)

Reinholde, Indra (2013). Balets: no klasiskā līdz laikmetīgajam. Mūzikas Saule 2 (73), 59.–60. lpp.

Shachar, Hila (2011). Can ballet be postmodern? The Australian Ballett. https://australianballet.com.au/behind-ballet/can-ballet-be- postmodern (skatīts 2017. gada 1. decembrī)

Spuck, Christian (2008). Runa preses konferencē Latvijas Nacionālajā operā pirms baleta Smilšuvīrs pirmizrādes. 22. septembris. Pieraksts Līvas Grīnbergas privātarhīvā

Spuck, Christian (2011). I don’t Want to Live in My Little World Anymore. https://www.youtube.com/watch?v=pzOlPzQnj1A (skatīts 2017. gada 1. decembrī)

Vasile, Jana, un Regīna Kaupuža (b. g.). Termini pa tēmām. Klasiskās dejas ilustrētā vārdnīca. http://www.klasiskadeja.lu.lv/termini-pa- temam/ (skatīts 2017. gada 20. novembrī)

Wood, Michael (n.d.). Die Hamletmaschine; The Hamlet Machine. https://sites.google.com/site/germanliterature/20th-century/ heiner-mueller/die-hamletmaschine-the-hamlet-machine (skatīts 2017. gada 20. novembrī)

Publicēts

31.05.2024

Izdevums

Sadaļa

MŪZIKAS UN DEJAS ANALĪZE

How to Cite

KRISTIANA ŠPUKA SMILŠUVĪRS POSTMODERNĀ BALETA KONTEKSTĀ. (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 14, 79-106. https://jvlma.rta.lv/index.php/mar/article/view/132