LAI ATSKAN DZIESMAS: LATVIJAS MŪZIKAS UN KULTŪRAS IDENTITĀTE 21. GADSIMTĀ JAUNZĒLANDĒ

Autori

  • Dans Bendrups

Atslēgvārdi:

latviešu diaspora, Jaunzēlande, mūzika un identitāte, etnogrāfija

Anotācija

Jaunzēlandes pilsēta Kraistčērča ir mājas un vistālākā apmešanās vieta latviešu diasporai, kas veidojusies pēc Otrā pasaules kara. Vairāk nekā 60 gadus šī nelielā kopiena saglabājusi spēcīgu kultūras identitātes apziņu gan mūzikā, gan dejā, par spīti ģeogrāfiskajam attālumam un nošķirtībai no citiem tautiešiem. 2008. gadā es uzsāku etnogrāfisko ierakstu projektu ar latviešu kopienas mūziķiem Kraistčērčā, un šīs sadarbības rezultātā laists klajā dubultdisks Lai atskan dziesmas: tajā iekļautas gan senākas, gan jaunākas izcelsmes dziesmas, kuras kopienā saglabājušās. Fonotēkas arhīva ieraksti apmierināja komūnas kultūras vajadzības, savukārt dubultdisks iedvesmoja mani nebijušam projektam – veikt etnogrāfiskos lauka pētījumus saistībā ar migrantu mūzikas kultūru. Šajā rakstā praktiskā un teorētiskā rakursā tiek apspriesti ierakstos fiksētie etnogrāfiskie komponenti un ierakstīšanas procesā konstatētās identitātes izpratnes. Identitāti var skaidrot dažādos līmeņos: to atspoguļo arhīvu un jauno ierakstu salīdzinājumi, repertuāra atlases process, pieredze darbā ar dzīvajiem un studijas ierakstiem un dziesmu pārveide studijas ierakstu rezultātā. Turklāt ierakstu process saasināja identitātes jautājumu – radās iespēja pētīt iesaistīto latviešu un nelatviešu mūziķu lomu un fiksēt, kurās dubultdiskā iekļautajās dziesmās atspoguļojas Kraistčērčas kopienas identitāte. Rakstā izklāstītās atziņas veidojušās dubultdiska Lai atskan dziesmas izstrādes procesā: aplūkotas saiknes starp migrāciju, mūziku un identitāti, noslēgumā pausti secinājumi par pašreizējām tendencēm lielās latviešu diasporas mūzikas dzīvē un muzicēšanas praksi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barz, G., & T. J. Cooley (eds, 1997). Shadows in the Field: New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. New York, Oxford: Oxford University Press.

Bendrups, D. (2007a). Easter Island music and the voice of Kiko Pate: A biographical history of sound recording. The World of Music, Vol. 49, No. 1, pp. 112–127.

Bendrups, D. (2007b). Oceanic encounters on record: the social history and significance of the Rapanui song sausau. In: R. Moyle (ed.). Oceanic Music Encounters: Essays in Honour of Mervyn McLean. Auckland: Department of Anthropology, University of Auckland, pp. 35–45.

Bendrups, D. (ed., 2007c). Recording reviews. The World of Music, Vol. 49, No. 2, pp. 161–165.

Bendrups, D. (2007d). Researchers, musicians or record producers? Negotiating roles and responsibilities in music ethnography. Context, Vol. 31, pp. 19–34.

Bendrups, D. (2008). A cultural history of the Christchurch Latvian Choir. In: D. Bendrups (ed.). Music on the Edge: Select Proceedings of the 2007 IASPM-ANZ Conference. Dunedin: IASPM-ANZ, pp. 9–14.

Fitzgerald, J. (1996). Down into the fire: A case study of a popular music recording session. Perfect Beat, Vol. 2, No. 4, pp. 63–77.

Hayward, P. (2005). Culturally engaged research and facilitation: Active development projects with small island cultures. In: M. Evans (ed.). Refereed Papers from the 1st International Small Island Cultures Conference. Kagoshima University Centre for the Pacific Islands, February 7–10 2005, SICRI: The Small Island Cultures Initiative. http://www.sicri.org/publications.html

Krauze, K. (2008). Personal interview. 14 November.

Lochore, R. A. (1951). From Europe to New Zealand: An Account of Our Continental European Settlers. Wellington [N.Z.] : A.H. & A.W. Reed, in conjunction with the New Zealand Institute of International Affairs.

Meintjes, L. (2003). Sound of Africa! Making Music Zulu in a South African Studio. Durham, London: Duke University Press.

Neuenfeldt, K. (ed., 2007). Indigenous Peoples, Recording Techniques and Recording Industry: Special themed issue of The World of Music, Vol. 49, No. 1.

Niles, C. J. (1978). The revival of the Latvian kokle in America. Selected Reports in Ethnomusicology, Vol. 3, No. 1, pp. 211–239.

Rice, T. (1994). May It Fill Your Soul: Experiencing Bulgarian Folk Music. Chicago, London: University of Chicago Press.

Publicēts

20.06.2024

Izdevums

Sadaļa

1. TĒMA. MŪZIKA UN IDENTITĀTES: BALTIJAS JŪRAS REĢIONS 21. GADSIMTĀ

How to Cite

LAI ATSKAN DZIESMAS: LATVIJAS MŪZIKAS UN KULTŪRAS IDENTITĀTE 21. GADSIMTĀ JAUNZĒLANDĒ. (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 8, 25–33. https://jvlma.rta.lv/index.php/mar/article/view/227