KARĒĻU UN SOMU RŪNU MANTOJUMA KONCEPTUALIZĀCIJA: ATSEVIŠĶA GADĪJUMA IZPĒTE (SAIKNĒ AR EDUARDA PATLAENKO KANTĀTES KANTELETAR UN ROMĀNA ZELINSKA ORATORIJAS KALEVALA MŪZIKAS MATERIĀLU)

Autori

  • Svetlana Sincova

Atslēgvārdi:

Kalevala, Kanteletar, karēļu komponisti, folklora, somugru reģions

Anotācija

Viens no būtiskiem kultūras piemēriem, kas raksturo karēļu un somu identitāti, ir rūnu mantojums. Rūnas atskaņo somu, karēļu un ižoru tautu teicēji. Plašais etniskās informācijas apjoms, ko ietver rūnas, vienmēr piesaistījis zinātnieku uzmanību. Somu literatūras un filoloģijas teorētiķis, dzejnieks Eliass Lenrūts, veicot ekspedīcijas Ziemeļkarēlijā, savāca milzīgu klāstu rūnu. Šos materiālus viņš izmantoja mums zināmajos darbos Kalevala (1835) un Kanteletar (1840). Līdz ar to Lenrūta apdzejotās karēļu un somu rūnas nepārprotami iespaidojušas dažādas mākslas sfēras, tai skaitā mūziku, tēlotājmākslu, baletu utt. Šī pētījuma uzmanības centrā ir divi mūsdienu karēļu komponistu šedevri: Romāna Zelinska rūnu oratorija Kalevala jauktajam korim, teicējam un simfoniskajam orķestrim (1994) un Eduarda Patlaenko simfonija kantāte Kanteletar soprānam, baritonam un simfoniskajam orķestrim (1963). 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bochkareva, O. & N. Hil’ko. Kompozitory i muzikovedy Karelii. [The Composers and Musicologists of Karelia]. Petrozavodsk: Ministerstvo kul’tury i po svyazam s obshchestvennostyu Respubliki Karelya, 2009

Orlov, G. (1992). Drevo muzyki [A Tree of Music]. Red. L. Kovnackaya [Edited by L. Kovnackaya]. Washington-St.Petersburg: H. A. Frager&Co, Sovetsky kompozitor.

Patlayenko, E. (1986a). Biblioteka molodogo kompozitora: Rekomendatel’niy spisok proizvedeniy russkoi khudozhestvennoi literatury – v pomoshch molodomu muzykantu [The Library of a Young Composer: A Reference List of Works of Russian Literature Aimed at Helping in the Literary Education of a Young Musician]. Manuskript. Petrozavodskaya Gosudarstvennaya konservatoriya.

Patlayenko, E. (1986b). Rol’ russkoi literatury v ėsteticheskom i nravstvennom vospitanii molodogo kompozitora [The role of Russian literature in the aesthetic and moral up-bringing of a young composer]. Voprosy muzykoznaniya: materialy konferencii [Topical Musicologist Questions: Conference Materials]. Petrozavodsk: Petrozavodskaya Gosudarstvennaya konservatoriya, s. 55–57.

Patlayenko, E. (2000). Rukovodstvo k sochineniju instrumental’nogo soneta [A guide to writing instrumental sonnet]. Muzyka v Karelii: nauchniy i prakticheskiy opyt XX veka [Music in Karelia: Scientific and Practical Experience of XX Century]. Materialy ezhegodnoi nauchnoi konferencii 20 ijulya 2000 goda [Materials of Anniversary Scientific Conference on 20 July 2000]. Petrozavodsk: Petrozavodskaya Gosudarstvennaya konservatoriya, s. 45–50.

Patlayenko, E. (2010a). Personal interview. 6 March.

Patlayenko, E. (2010b). Personal interview. 18 September.

The “Kalevala” in the Context of Regional and Global Culture (2010). Proceedings of international scientific conference, dedicated to 160th anniversary of full edition of Kalevala. Petrozavodsk: Institute of Linguistics, History and Literature, Karelian Research Centre RAS.

Vaganova, L. (2009). Intervyu pered koncertom: “Kanteletar” [Interview before the concert: “Kanteletar”]. Kareliya, Nr. 139. Zelinsky, R. (2010). Personal interview. 10 June.

Publicēts

20.06.2024

Izdevums

Sadaļa

1. TĒMA. MŪZIKA UN IDENTITĀTES: BALTIJAS JŪRAS REĢIONS 21. GADSIMTĀ

How to Cite

KARĒĻU UN SOMU RŪNU MANTOJUMA KONCEPTUALIZĀCIJA: ATSEVIŠĶA GADĪJUMA IZPĒTE (SAIKNĒ AR EDUARDA PATLAENKO KANTĀTES KANTELETAR UN ROMĀNA ZELINSKA ORATORIJAS KALEVALA MŪZIKAS MATERIĀLU). (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 8, 86–98. https://jvlma.rta.lv/index.php/mar/article/view/246