MŪZIKAS PSIHOANALĪTISKAIS ASPEKTS. GUSTAVA MĀLERA ORĶESTRA DZIESMAS
Atslēgvārdi:
mākslas psihoanalīze, Zīgmunds Freids, Gustavs Mālers, dziesmas ar orķestra pavadījumuAnotācija
Iezīmējot pavērsienu cilvēku zināšanās, psihoanalīze kļuva par fascinējošu jomu cilvēka esības, viņa iespēju un uzvedības motivācijas izpētei. Tā parādījās laikmetā, ko raksturo aktīvas pašizpausmes politikā, ekonomikā, socioloģijā, jo īpaši zinātnē un mākslā, un tai bija sava loma revolucionārajās mentalitātes izmaiņās 19.–20. gadsimta mijā, kas ietekmēja visdažādākās ideoloģijas. Pretinieki skarbi kritizēja psihoanalīzes teorijas, koncepciju un terapeitisko praksi, turpretī tās aizsācēji nebaidījās attiecināt to uz dažādiem cilvēka darbības veidiem. Mālers – milzu personība mūzikas vēsturē – radīja darbus, kuros izpaudās gan pagātnes iespaidi, gan revolucionāri atklājumi 20. gadsimta skaņurakstā. Izraudzīties Māleru kā paradigmu mūsu psihoanalītiskajam pētījumam rosināja fakts, ka viņa daiļrade piedāvā bagātīgu vielu psihoestētiskai analīzei. Komponista juceklīgā dzīve, pilna traģisku epizožu, viņa pretrunīgā personība un duālistiskā daba – tas viss izpaužas viņa mūzikā; tai raksturīgi arī galēji, negaidīti kontrasti, kas bieži sasniedz iepriekš nepieredzētu askētiskumu. Mālera dziesmas ir pierādījums viņa mūzikas stila izkoptībai, tā izsmalcinātībai un spējai iedziļināties teorijās par cilvēka dvēseles noslēpumiem.
Downloads
References
Bachelard, G. (2003). Poetica spaţiului [The Poetics of Space]. Bucureşti: Paralela 45.
Killian, H. (Hrsg., 1984). Gustav Mahler in den Errinerungen von Natalie Bauer-Lechner. Hamburg: Verlag der Musikalienhandlung Karl Dieter Wagner.
Mitchell, D. (2003). Gustav Mahler: The Early Years. Woodbridge, Suffolk: Boydell Press.
Redlich, H. F. (1955). Bruckner and Mahler. London: J. M. Dent and Sons.
Reik, T. (1953). The Haunting Melody. Psychoanalytic Experiences in Life and Music. New York: Grove Press, 1960.
Stefan, P. (1913). Gustav Mahler. A Study of His Personality and Work. New York: G. Schirmer.
SELECTED BIBLIOGRAPHY
Books:
Bachelard, G. (2003). Poetica spaţiului [The Poetics of Space]. Bucureşti: Paralela 45.
Baudouin, C. (1929). Psychanalyse de l’art. Paris: Librairie Félix Alcan.
Blaukopf, K. (1973). Gustav Mahler. Budapest: Gondolat.
Caïn, A., & J. Caïn (1997). Freud şi muzica [Freud and Music]. Bucureşti: Editura Trei.
Chasseguet-Smirgel, J. (2002). Psihanaliza artei şi a creativităţii [Psychoanalysis of Art and Creativity]. Bucureşti: Editura Trei.
Ewen, D. (1962). The World of Great Composers. Englewood Cliffs, New Jersey: PrenticeHall, Inc.
Feder, S. (2004). Gustav Mahler: A Life in Crisis. New Haven: Yale University Press.
Graf, M. (1947). From Beethoven to Shostakovitch: The Psychology of the Composing Process. New York: Philosophical Library.
Hansen, M. (Hrsg., 1985). Gustav Mahler Briefe. Leipzig: Verlag Philipp Reclam jun.
Imberty, M. (2005). La musique creuse le temps. De Wagner à Boulez: musique, psychologie, psychanalyse. Paris: L’Harmattan.
Killian, H. (Hrsg., 1984). Gustav Mahler in den Errinerungen von Natalie Bauer-Lechner. Hamburg: Verlag der Musikalienhandlung Karl Dieter Wagner.
Leibowitz, R. (1951). L’évolution de la musique, de Bach à Schönberg. Paris: Éditions Corrêa.
Mitchell, D. (2003). Gustav Mahler: The Early Years. Woodbridge, Suffolk: Boydell Press.
Rank, O. (1989). Art and Artist: Creative Urge and Personality Development. New York, London: W. W. Norton & Company.
Redlich, H. F. (1955). Bruckner and Mahler. London: J. M. Dent and Sons.
Reik, T. (1953). The Haunting Melody. Psychoanalytic Experiences in Life and Music. New York: Grove Press, 1960.
Stefan, P. (1913). Gustav Mahler. A Study of His Personality and Work. New York: G. Schirmer.
Translated sources:
Bauer-Lechner, N. (1923). Erinnerungen an Gustav Mahler. Trans. by D. Newlin and E. P. Franklin as: Recollections of Gustav Mahler. London: Faber Music, 1980.
Mahler, A. (1940). Gustav Mahler: Erinnerungen und Briefe. Trans. by B. Creighton as: Gustav Mahler: Memories and Letters. New York: The Viking Press, 1946.