THE WORDS OF THE BELL: SOVIET LATVIAN CHORAL CENSORSHIP IN THE 1970s AND THE CURIOUS CASE OF PĒTERIS PLAKIDIS(1947–2017)

Autori

  • Edgars Raginskis

Atslēgvārdi:

Dziesmu svētki, kormūzika, sociālā atmiņa

Anotācija

20. gs. 60.–70. gados Latvijas Padomju Sociālistiskajā Republikā cenzūra izpaudās dažādos veidos. Tā, piemēram, komponista Pētera
Plakida (1947–2017) kordziesmas Zvana vārdi atskaņojums tika aizliegts teksta dēļ – vārdu autore ir ievērojamā latviešu dzejniece Vizma Belševica (1931–2005), kuru padomju režīms vajāja kopš 60. gadu sākuma; no 1971. gada vasaras līdz 1975. gada maijam viņas dzeju nedrīkstēja publicēt. Savukārt par Plakida dziesmas aizliegumu plašākai sabiedrībai nebija zināms, un tas fiksēts dokumentālā liecībā tikai 2018. gadā, jau pēc abu mākslinieku nāves. Rakstā Plakida un Belševicas gadījums pētīts mākslas cenzūras aspektā un saiknē ar latviešu tautas pieredzi padomju totalitārajā režīmā. Autors reprezentē to kā piemēru Padomju Latvijā plaši izplatītam cenzūras veidam, kas vērsts pret kormūziku – nacionālajās tradīcijās stingri sakņotu žanru.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anastaplo, Georg (2019). “Censorship.” In: Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/censorship (accessed October 27, 2020)

Briedis, Raimonds (2007). “Piezīmes par Vizmu Belševicu “pirmo lasītāju” hronikā” (Notes about Vizma Belševica in the Chronicle of “First Readers”). In: Dvīņu zīmē: Vizmas Belševicas nozīme latviešu literatūrā un vēsturē. Konferences materiāli. Rīga, 2006. gada 27. oktobris

(In the Sign of Twins: The Role of Vizma Belševica in Latvian Literature and History. Conference Materials. Riga, October 27, 2006). Edited by Margita Gūtmane. Rīga: Karogs, pp. 2–66

Briedis, Raimonds (2010). Teksta cenzūras īsais kurss: prozas teksts un cenzūra padomju gados Latvijā (A Short Course in Censorship: Prose

Texts and Censorship During the Soviet Years in Latvia). Rīga: Latvijas Universitātes Literatūras, folkloras un mākslas institūts

Bunn, Matthew (2015). “Reimagining Repression: New Censorship Theory and After.” History and Theory, Vol. 54, No. 1, pp. 25–44

Cohen, Jean L. (1994). Civil Society and Political Theory. Cambridge, Mass.: MIT Press

[Garant.ru] (2003–2020). “Sajt Konstitucii Rosijskoj Federacii (2003–2020).” Konstitucija (Osnovnoj zakon) Sojuza Sovetskih Socialisticheskih Respublik (Constitution of the Union of Soviet Socialist Republics). http://constitution.garant.ru/history/ussrrsfsr/1936/red_1936/3958688/chapter/7ccf1f5439bb68fc593de20e309a7853/ (accessed October 27, 2020)

Gojowy, Detlef (1993). “Russia and Eastern Europe, 1945–70.” In: Modern Times: From World War I to the Present. Edited by Robert P. Morgan. London: The Macmillan Press Ltd., pp. 289–308

Gramsci, Antonio (2000). A Gramsci Reader: Selected Writings, 1916–1935. Edited by David Forgacs. New York: New York University Press

Grauzdiņa, Ilma (2008). Izredzētie: Latvijas Lielā kora virsdiriģenti (TheChosen Ones: The Chief Conductors of Latvia’s Great Choir). Rīga: Valsts Aģentūra “Tautas Mākslas centrs”

Ingram, Peter G. (2000). Censorship and Free Speech: Some Philosophical Bearings. Applied Legal Philosophy. Aldershot: Ashgate/Dartmouth

James, Caradog Vaughan (1973). Soviet Socialist Realism: Origins and Theory. London: Palgrave Macmillan

Jansen, Sue Curry (1991). Censorship: The Knot That Binds Power and Knowledge. New York: Oxford University Press

Klotiņš, Arnolds (2018). Mūzika pēckara staļinismā: Latvijas mūzikas dzīve un jaunrade 1944–1953 (Music in Latvia During the Stalinist Post-War Decade, 1944–1953). Rīga: Latvijas Universitātes Literatūras, folkloras un mākslas institūts

Kruk, Sergei (2008) = Sergejs Kruks. “Par mūziku skaistu un melodisku!” Padomju kultūras politika, 1932–1964 (“Here’s to Music,

Beautiful and Melodious!” Soviet Cultural Policy, 1932–1964). Rīga: Neputns

Kuduma, Anda (n.d.). “Vizma Belševica.” In: Nacionālā Enciklopēdija (National Encyclopaedia). Edited by Valters Ščerbinskis. https://

enciklopedija.lv/skirklis/89821-Vizma-Bel%C5%A1evica (accessed October 27, 2020)

LNA/LVA, 423-6-39: 12–15 = Latvijas Nacionālais arhīvs / Latvijas Valsts arhīvs (The National Archives of Latvia / Latvian State Archive), fund No. 423 (Latvijas Komponistu savienība / Latvian Composers’ Union), Collection No. 6 (Sekretariāts. Grāmatvedība. Vietējā komiteja / Secretariat. Accounting. Local Committee), Case No. 39 (Komponistu savienības biedru pilnsapulču protokoli, 1976–1978, 1979 / The Protocols of the Members’ General Meetings of the Composers’ Union, 1976–1978, 1979; see the Protocol of March 7, 1978), pp. 12–15

PAER, Bluka (2020) = Private Archive of Edgars Raginskis: Vija Bluka. An interview conducted by Edgars Raginskis, recorded on February 4, in Latvian. Audio recording available upon request

PAER, Dambis (2019) = Private Archive of Edgars Raginskis: Pauls Dambis. An interview conducted by Edgars Raginskis, recorded in February, in Latvian. Audio recording available upon request

PAER, Torgāns (2018) = Private Archive of Edgars Raginskis: Jānis Torgāns. An interview conducted by Edgars Raginskis, recorded on August 15, in Latvian. Audio recording available upon request

State Agency of Intangible Cultural Heritage of the Republic of Latvia (n.d.). Baltic Song and Dance Celebrations. https://ich.unesco. org/en/RL/baltic-song-and-dance-celebrations-00087 (accessed October 27, 2020)

Strods, Heinrihs (2008). PSRS atklātajos iespieddarbos, radio un televīzijas raidījumos publicēšanai aizliegto datu saraksts: slepeni,

Maskava, 1970 (Document Collection of USSR Data Forbidden to Be Published and Broadcast in Public Mass Media: Classified, Moscow,

. Rīga: Triple Bounce

Šmidchens, Guntis (2014). The Power of Song: Nonviolent National Culture in the Baltic Singing Revolution. Seattle, WA: University of

Washington Press

Thompson, Clare (1992). The Singing Revolution: A Political Journey Through the Baltic States. London: Michael Joseph

Wolverton, Vance (1998). “Breaking the Silence: Choral Music of the Baltic Republics. Part II: Latvia.” Choral Journal, Vol. 38, No. 9, pp. 37–44

Publicēts

16.01.2024

Izdevums

Sadaļa

LATVIJAS MŪZIKAS VĒSTURE

How to Cite

THE WORDS OF THE BELL: SOVIET LATVIAN CHORAL CENSORSHIP IN THE 1970s AND THE CURIOUS CASE OF PĒTERIS PLAKIDIS(1947–2017). (2024). Mūzikas akadēmijas Raksti, 17, 83-104. https://jvlma.rta.lv/index.php/mar/article/view/31