"RAKSTOT DIVU VEIDU MŪZIKU": VERNONS DJŪKS ALIASVLADIMIRS DUKEĻSKIS

Autori

  • Marianne Betz

Atslēgvārdi:

Vladimirs Dukeļskis, Vernons Djūks, Džordžs Gēršvins, Sergejs Prokovjevs, operete, populārā mūzika, Brodvejas dziesmas, bimuzikalitāte

Anotācija

Vladimirs Dukeļskis (Vladimir Dukelsky, 1903–1969) auga Kijivā līdz brīdim, kad viņa ģimene emigrēja uz ASV 1921. gadā. Izglītību Dukeļskis ieguva Kijivas konservatorijā, absolvējot klavieru un kompozīcijas klases. Taču viņam piemita ne mazāks talants populārajā mūzikā. Sava mentora Džordža Gēršvina (George Gershwin) iedvesmots, Dukeļskis pieņēma amerikāņu pseidonīmu “Vernons Djūks”, kopš 1926. gada savas kompozīcijas parakstot gan kā Dukeļskis, gan Djūks. 1955. gadā ar Vernona Djūka vārdu publicētajā autobiogrāfijā viņš apraksta savu neparasto “duālo muzikālo eksistenci” kā savdabīgu personības dalīšanos – no vienas puses “nopietnais” Dukeļskis”, kurš mēģina atrast savu vietu 20. gadsimta klasiskajā mūzikā, no otras – “nenopietnais” Vernons Djūks, kurš prieka pēc raksta populāras dziesmiņas un mūziku šoviem, kas tomēr beigās kļūst par komponista galveno ienākumu avotu. 
Komponista 20. un 30. gadu karjeras izpēte izgaismo fenomenu, ko pēc analoģijas ar viņa bilinvālismu krievu un angļu valodā, varētu dēvēt par bimuzikalitāti, respektīvi, divu dažādu muzikālo rokrakstu paralēlu attīstību. Klasiskajā mūzikā tas līdzinājās Prokofjeva stilam, savukārt populārajā mūzikā varēja saklausīt gan agrīnas džeza impresijas par Londonas operešu iestudējumiem ap 1926. gadu, gan mūziku izrādēm un kinofilmām, līdz pat tādiem hitiem kā April in Paris un Autumn in New York, kas kļuva par Vernona Djūka vizītkartēm. Abu muzikālo idiomu līdzāspastāvēšana klausītājiem vairākkārt likusi apšaubīt paša komponista apgalvojumu: “Dukeļskis nepavisam nelīdzinās Djūkam.”

Downloads

Download data is not yet available.

References

Betz, Marianne (2022). Vernon Duke. MGG Online (Digital version of Die Musik in Geschichte und Gegenwart). Ed. Laurenz Lütteken. Kassel etc.. https://www.mgg-online.com/article?id=mgg03917&v=2.0&rs=mgg03917&q=vernon%20duke.

Bordman, Gerald (2011). American Musical Theatre. A Chronicle. Fourth Edition. New York: Oxford University Press.

Copland, Aaron (1931). Contemporaries at Oxford, 1931. Modern Music, vol. 9, no. 1 (Fall 1931), 17–23.

Cotrell, Stephen (2007). Local Bimusicality among London’s Freelance Musicians. Ethnomusicology, Vol. 51, No.1 (Winter 2007), 85– 105.

Duke, Vernon (1955). Passport to Paris. Boston: Little, Brown, and Company.

Duke, Vernon (2003). April in Paris Fantasy. Transcribed and orchestrated by Scott Dunn/Ron Goldstein in 2018. New York: Associated Music Publishers.

Dukelsky, Vladimir. Poslanija. [Bd. 1.] Munich: Duke, 1962; Stradanija nemolodogo Vertera: Kniga stichov. [Bd. 2] Munich: Duke, 1962; Kartinnaja galereja: Kniga stichov. [Bd. 3] Munich: Duke 1965; Poezdka kuda-to: četvertaja kniga stichov. [Bd. 4] Munich: Duke 1968.

Dunn, Scott /Duke Ingalls, Kay. Vernon Duke (Vladimir Dukelsky) (1903–1969). Booklet notes in Piano Concerto. Cello Concerto. Homage to Boston. CD 8.559.286. Hong Kong: Naxos, 2007.

Epstein, Dena (1992). Frederick Stock and American Music. American Music, Vol. 10, No. 1 (Spring 1992), 20–52.

Forbes-Winslow, D. (1944). Daly’s. The Biography of a Theatre, London: Allen.

Forum: A Conversation between Two Disciplines: What Do We Learn When We Learn Music from Our “Informants”?” Journal of American Folklore, (ed. Burt Feintuch) Vol. 108, No. 429 (Summer 1995), 265–319.

Holden, Scott (2010). The “Adventures and Battles” of Vladimir Dukelsky (a.k.a. Vernon Duke). American Music, Vol. 28, No. 3 (Fall 2010): 297–319.

Phillips, George Harwood (2019). Taking a Chance on Love: The Life and Music of Vernon Duke. Norman: Oklahoma University Press.

Prokofiev, Sergey (2013). Diaries. Vol. 3: 1924–1933. Prodigal Son. Translated and annotated by Anthony Phillips. Ithaca, NY: Cornell University Press, 278.

Sachs, Harvey (1995). Rubinstein: a Life. New York: Grove Press.

Scott, Derek B. (2019). German Operetta on Broadway and in the West End, 1900–1940. Cambridge: Cambridge University Press.

Selected Letters of Sergei [sic] Prokofiev (1998). Edited and translated by Harwood Robinson, Boston: Northeastern Press.

Wearing, J. P. [John Peter] (1984). The London Stage 1920–1929: A Calendar of Plays and Players. Vol. II: 1925-1929. Metuchen, N.J.: Scarecrow Press.

Wilder, Alec (1990). American Popular Song: The Great Innovators, 1900–1950. New York: Oxford University Press.

Ziegel, Aaron (2010). One Person, One Music: Reconsidering the Duke-Dukelsky Musical Style. American Music, Vol. 28, No. 3 (Fall 2010), 32 – 345.

Publicēts

07.01.2025

How to Cite

"RAKSTOT DIVU VEIDU MŪZIKU": VERNONS DJŪKS ALIASVLADIMIRS DUKEĻSKIS. (2025). Mūzikas akadēmijas Raksti, 22, 75-94. https://jvlma.rta.lv/index.php/mar/article/view/49