PĒTERA PLAKIDA KONCERTS DIVĀM OBOJĀM UN STĪGU ORĶESTRIM: ŽANRA UN FORMAS ASPEKTI
Atslēgvārdi:
Pēteris Plakidis, Koncerts divām obojām un stīgu orķestrim, mūzikas žanrs, koncertžanrs, formveideAnotācija
Raksta mērķis, lai gan pirmajā mirklī šķiet vienkāršs, ir visai neviennozīmīgs: demonstrēt kādas teorētiskās koncepcijas iespējas, izmantojot to atsevišķa latviešu komponista skaņdarba analīzē. Plašākam apskatam izraudzīta krievu muzikoloģes Valērijas Cenovas teorētiskā sistēma, kura izklāstīta dažādos avotos. Pirmkārt, tā ir ļoti elastīga – kaut arī veltīta laikmetīgajai mūzikai un tās analīzei, tomēr nav ierobežota iespējās un var noderēt jebkura stila un laikmeta skaņdarba raksturojumam. Otrkārt, šī sistēma vērsta uz skaņdarba formas (plašākā izpratnē) likumsakarību izpēti, kas ir raksta autores zinātnisko interešu prioritāte. Treškārt, Cenovas sistēmas kodols izmantots Maskavas konservatorijas autoru kolektīvā darba Laikmetīgās kompozīcijas teorija (Теория современной композиции) nodaļā par formveidi, kuras autore ir Tatjana Kiregjana. Lai gan laikmetīgajos skaņdarbos un to analīzē joprojām liela loma ir klasisko formveides principu senajām tradīcijām, tomēr vienlaikus pēdējā gadsimta gaitā notikušas būtiskas muzikālās domāšanas, mūzikas stila izmaiņas. Tādēļ arī svarīgi, lai 20.–21. gadsimta mūzika tiktu analizēta no mūsdienu pozīcijām. Par analīzes objektu izraudzīts Pētera Plakida Koncerts divām obojām un stīgu orķestrim, kas sacerēts pagājušā gadsimta 80. gados. Šis opuss ir tipisks komponista stila paraugs un raisa interesi raksta tēmas rakursā. Arī koncertžanra skaņdarba izvēlei ir noteikti cēloņi.
Downloads
References
Boyden, David D. Konzert. Die Musik in Geschichte un Gegenwart / Allgemeine Enzyklopädie der Musik. Unter Mitarbeit zahlreicher Musikforscher des In- und Auslandes herausgegeben von Friedrich Blume. Taschenbuchausgabe. Bd. 7. München-Kassel-Basel-London: Deutcher Taschenbuch Verlag, Bärenreiter-Verlag, 1989, 1556–1560
Hutchings, Arthur; Talbot Michael. Concerto (1, 2). The New Grove Dictionary of Music and Musicians / Second Edition. Edited by Stanley Sadie. Executive Editor John Tyrrell. Vol. 6. London: Macmillan Publishers Limited, 2001, 240–246
Kārkliņš, Ludvigs. Simfoniskā mūzika Latvijā. Rīga: Liesma, 1990
Torgāns, Jānis. Klavierkoncerta žanra specifikas jautājumi un latviešu klavierkoncerts. Latviešu mūzika XII / Sastādījuši Arvīds Darkevics un Ludvigs Kārkliņš. Rīga: Liesma, 1977, 110–131
Torgāns, Jānis. Par Pēteri Plakidi. Latviešu mūzika XIII / Sastādījuši Arvīds Darkevics un Ludvigs Kārkliņš. Rīga: Liesma, 1978, 68–86
Кюрегян, Татьяна. Музыкальная форма. Теория современной композиции / Ответственный редактор Валерия Ценова. Москва: Музыка, 2005, 266–312
Протопопов, Владимир. История полифонии в ее важнейших проявлениях. Западноевропейская классика XVIII–XIX веков. Москва: Музыка, 1965
Тараканов, Михаил. Симфония и инструментальный концерт в русской советской музыке (60–70-е годы). Москва: Советский композитор, 1988
Торган, Янис. Концертирование и концертность. Вопросы специфики жанра концерта / Докт. диссертация (хранится в библиотеке Латвийской Музыкальной академии им. Язепа Витоля). Рига, 1987
Ценова, Валерия. О современной систематике музыкальных форм. Laudamus / Ответственный редактор Валерия Ценова. Москва: Композитор, 1992, 107–114
Katalogi [Latvijas komponistu skaņdarbu saraksti]. 2.10.2010. <http://www.lmic.lv/core.php?pageId=731>
Plakidis, Pēteris (1947.04.03.), komponists, pianists. 5.10.2010. <http://www.lmic.lv/core.php/www.music.lv/academy/core.php?pageId=722&id=294&>